PAV·Wiskunde

Cluedo : de moord op Lars

Vandaag zag ik op het internet een werkbundeltje rond wiskunde, gebaseerd op Cluedo, passeren. Het is te vinden op de blog van ‘De juffrouw zegt’. Ik raakte er meteen in een creatieve bui van en besloot mijn eigen bundeltje te ontwerpen.

Ik koos als thema voor het populaire VTM-programma ‘familie’. Door 18 verschillende rekenopdrachten op te lossen, komen de leerlingen de dader, het moordwapen en de plaats van de moord te weten. De leerlingen kunnen zowel zelfstandig als in groep aan dit bundeltje werken.

Het werkbundeltje vind je hier :

Kunnen jullie de moord oplossen?

Ondertussen staat er een nieuwe versie van dit bundeltje online in een apart blogbericht.

Ik maakte ook een bundeltje rond ‘Thuis’ met als titel ‘De moord op Eddy‘.  Het is een bundeltje met taalopdrachten deze keer.

Veel plezier!

 

Laatste aanpassingen aan het werkbundeltje 

  • 18/3/2018 : €100 werd vervangen door €16 om als eindgetal 12 over te houden.  
  • 20/3/2018 : opdracht 1 werd aangepast zodat er met 1 van de 2 overgebleven getallen een plaats kan worden geschrapt. 
  • 13/5/2018 : opdracht 8 werd lichtjes aangepast qua instructie. 

24 gedachten over “Cluedo : de moord op Lars

    1. Dag Annick, geestig hé. Ik vond het ook een zeer leuke manier om een beetje met wiskunde bezig te zijn. Ik heb ze laten werken in groepjes van 4 en ze deden het graag (wonder!). De oplossing kan ik niet geven gezien er bij opdracht 1 al een twijfel is, je kan kiezen tussen 32 en 36 en dat zijn twee plaatsen. Je moet dus alle cijfers van de uitkomsten schrappen op wie, hoe en waar. Wie is Jenny, wapen is boormachine en waar kan zijn: atelier of huis van Benny. Ik stuurde de vraag, maar kreeg nog geen antwoord. Indien ik iets weet dan stuur ik het.
      Succes met de bundel.

      Like

    2. Was dit nog vergeten, het staat wel in het lichtroze onder de voorstelling, maar ik had het niet onmiddellijk gezien.
      Laatste aanpassingen aan het werkbundeltje (18/3/2018) : €100 werd vervangen door €16 om als eindgetal van 12 over te houden.

      Like

      1. Hoi Kim,

        Super leuk werkboekje! Mijn leerlingen zijn enthousiast!
        Maar ik kan het bundeltje met antwoorden niet vinden?

        Like

      1. Dank je wel voor je reactie. Ik had inderdaad enkel nog 8 over.
        Maar ik weet niet hoe je aan 8 moet komen met de opdracht die er staat.
        Vandaag zet ik hen met de bundel aan het werk. Ik weet nu al dat ze heel enthousiast zullen zijn.
        Dank je wel om dit te delen.

        Like

  1. Opdracht 8 is ook mijn probleem. Ik hou ook enkel 8 over, maar bij opdracht 8 tel ik zeven scherpe hoeken en drie stompe (geen enkele rechte). Als je die aantallen optelt, krijg je 10.

    Like

    1. Ik denk dat het door het afdrukken komt. 2 van de scherpe hoeken zijn bijna rechte hoeken. Waarschijnlijk zijn die als rechte hoeken bedoeld want dan klopt het wel.
      Ik heb dat blaadje gewoon opnieuw gemaakt zodat het klopte.
      Ik gaf de bundel vandaag aan mijn vijfde leerjaar. Ze werkten er zeer ijverig aan vanaf 10.25 en toen de bel ging om 12.05 wilden ze echt niet stoppen. Ik moest ze bijna buiten borstelen. Echt een succes! 🙂

      Like

      1. Geestig hé, ik vond het ook een leuke opdracht.
        Wat betreft de hoeken, je moet daar idd. een beetje zeuren. In de titel staat een foutje (Met …) en daarom is het niet duidelijk wat je moet doen. Misschien moet je eerst de driehoeken afmaken (uiteinden verbinden) dan heb je zeker al één rechte hoek (2de rij, 2de links) en met een beetje begrip zou je de middelste in de eerste rij ook recht kunnen noemen.
        Maar het was vooral een dankbaar bundeltje.

        Like

      2. Komt inderdaad door het afdrukken niet helemaal op 90° uit. Ik heb de instructie aangepast zodat de focus niet op het meten ligt. Voor 1 keertje mogen ze met het blote oog kijken 😉

        Like

  2. Bijzonder fijne opdracht. Gevonden via KlasCement, en ideaal in deze Corona-thuis-leer-dagen 🙂
    Bij opdracht 3 komen we wel een ander resultaat uit: nl 28 ipv 26 zoals het in de verbetersleutel staat. Ook als ik het tot 3x toe hertel, kom ik steeds op 28… (wat dus duidelijk fout is)

    Like

  3. In op dracht 1 (verbetersleutel) komt 195 2x voor: in de 2e kolom onderaan, en in de laatste kolom. 2e kolom moet zijn: 123, en laatste rij, 1e kolom: 234.
    Als resultaat komen we dan 32 of 36 uit (beide kunnen in kolom 1 gezet worden).

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s